POZOR!
Na konci roku 2024 je upravená otevírací doba. Více v NOVINKÁCH
Klimatizace automobilu je relativně jednoduchý systém, který ale není bezúdržbový a pokud se o něj nestaráte, nebude fungovat dobře nebo vůbec.
V automobilech se používá klasické kompresorové chlazení, podobné jako například u ledničky. Jako médium pro přenos tepla se používá chladivo, kterým je systém naplněn. Tato látka je v kapalném skupenství čirá a v plynném skupenství neviditelná. Aby klimatizace fungovala optimálně, musí být v systému dostatečné množství tohoto chladiva. Ale protože okruh kde proudí chladivo není nikdy dokonale těsný, časem se množství chladiva v systému snižuje. (Je to podobné jako se vzduchem v pneumatice. Přestože nemáte defekt, kontrolujete tlak a občas prostě musíte dofouknout.) Z tohoto důvodu je důležitě pravidelně nechat zkontrolovat množství chladiva ve Vašem voze a pokud je to nutné, chladivo doplnit. V opačném případě se účinnost klimatizace postupně snižuje, až přestane fungovat úplně.
Správné množství chladiva však není jediný důvod, proč se „doplnění“ chladiva provádí. O tom více v dalším odstavci.
Množství chladiva není jediný parametr, který určuje, že byste se měli o chladivo starat. Je to jako s motorovým olejem, ten se také nemění, až když je ho v motoru málo. Jelikož systém není dokonale těsný, dostávají se do okruhu parazitní věci, jako je prach, voda a jiné nečistoty. Po jistém čase používání se vždy chladivo infikuje těmito nečistotami, což zatěžuje zejména kompresor klimatizace. Je to proto, že v chladivu je rozptýlen i olej, který obstarává „mazání“ a bezproblémový chod kompresoru. Po čase však nečistoty a voda zhoršují ideální vlastnosti chladiva (potažmo oleje) a kompresor není správně „mazán“. (Opět analogie s motorem a olejem v něm).
Proto když mluvíme o doplnění chladiva, mluvíme o komplexnějším procesu, který je spíš recyklací a údržbou. V rámci „doplňování“ se vlastně nejprve odsaje chladivo i s nečistotami, nečistoty se odloučí, provede se několik úkonů čištění, provede se podtlaková zkouška těsnosti, a poté se doplní správné množství zcela nového chladiva, do kterého se přimíchá dávka nového oleje pro bezproblémový chod kompresoru. Pokud se majitel vozu spokojí s tím, že to „zatím chladí“, je jasné, že obvykle jen oddaluje větší problém.
CARWEST, s.r.o.
Línská 1
318 00 Plzeň
telefon:
Provozní doba:
PO - PÁ
SO
NE zavřeno
IČ: 26375109,
DIČ: CZ26375109
v Plzni, oddíl C, vložka 16300